Intr-una din cartile de capatai ale advertising-ului modern, „Vaca Mov”, Seth Godin defineste afacerile ca fiind de doua tipuri: 1. creezi un produs comun sau achzitionezi unul pentru care faci marketing costisitor si il vinzi cu profit. 2. creezi un produs semnificativ si te adresezi consumatorului interesat.
Aceasta demarcatie de tipuri de business redefineste cateva lucruri esentiale pentru proprietarii de afaceri. Adeptii modelului 2 vor redirectiona o parte din cheltuielile de marketing catre calitatea sau semnificatia produsului sau serviciului lor. Adeptii modelului 1 vor merge pe regula numerelor mari si vor intensifica cheltuielile legate de promovare.
Cele doua decizii au consecinte pe termen mediu si lung pentru ca, asa cum banuiti si cum piata arata, primul model de business nu are o durata de viata foarte mare.
Iata ca pentru cei ce doresc sa-si treaca afacerile pe modelul 2 sau sunt adeptii acestui tip de afacere, publicitatea on-line capata noi cerinte. Unele care tin de perceptie, de plasament si de targetare. Adica nu veti vedea niciodata reclama ROLEX pe un blog de bucatarie, nu veti vedea produse ROLEX pe un site de comert online comun si, cum sunteti isteti, veti intelege de ce: clientii lor nu sunt acolo!
Asta dintr-un punct de vedere.
Din alt punct de vedere sa vedem cum vand agentii de publicitate care au in spate 1 la „n” site-uri produsul lor: „avem trafic reprezentand x vizitatori unici pe zi ceea ce va face reclama dvs. la noi pe site vizibila. Evident ca preturile difera in functie de cat de mare este reclama, unde este plasata pe site si de cat timp vreti sa o gazduim la noi”.
Ce vor sa spuna? Ca in baza modelului 1 de afaceri, produsul lor asigura multe vizualizari. In baza modelului 2 de afaceri nu spune nimic pentru ca acesti agenti nu au nicio idee despre cine le viziteaza site-ul, cat stau pe site, in functie de ce termeni de cautare vin pe site, unde pleaca, ce preferinte au. Cine are un model de afacere 2 nu poate sti daca agentul de publicitate poate sa-i aduca profit la banii investiti in reclama pe site-urile lor sau nu.
Si asta reprezinta marea diferenta si de ce un site trebuie sa fie optimizat si monitorizat. Si iata si de ce reclama targetata sau exclusiva are un pret mai mare. Cam acelasi pret pe care il presupune un ROLEX comparativ cu un Q&Q chinezesc.