Obiceiuri puternice

wood cutterMai intai va spun anecdota care sta la baza acestui articol. Pentru unii dintre voi poate parea ca acesta, articolul, nu prea se potriveste la un site care vorbeste despre website-uri, SEO si alte terminologii din domeniu. Dar veti vedea ca nu este chiar asa. Iata anecdota:

Un pustnic coboara de pe munte si intra intr-un magazin de unelte. Aici cere un topor nou si un fierastrau, unul care sa taie mai bine si care sa nu se strice asa de repede. Vanzatorul ii spune ca pentru ce trebuinte are ar fi mai bine un motofierastrau. Este mai usor de folosit, mai eficient si nu se uzeaza asa repede. Doar ca va costa ceva mai mult.

Pustnicul spune ca nu e o problema de bani pentru ca tocmai vanduse niste piei de animale pe care incasase bani buni, isi cumparase alimente si cele de trebuinta si cu restul de bani nu prea avea ce face. Asa ca decide sa cumpere motofierastraul.

Dupa cateva zile, acelasi pustnic se intoarce la magazinul de unelte. Nervos, cere banii pe motofierastrau inapoi si doreste sa ii fie vandut un topor si un fierastrau, asa cum a cerut prima data. Contrariat, vanzatorul intreaba ce s-a intamplat. Pustnicul spune ca se chinuie de cateva zile si ca nu a reusit decat cateva zgarieturi pe coaja de copac si ca s-a saturat sa tot incerce.

„Dar cum l-ai folosit?” intreaba vanzatorul. Iar pustnicul arata cum trecea cu lama de taiere inainte si inapoi peste un copac din fata magazinului, fara insa a porni utilajul.

Aceasta este povestea. In mare ea vorbeste despre puterea obiceiului si reticenta la nou. Si iata cum se potriveste pe subiecte precum website, SEO, webdesign, …

Cei care lucreaza in domeniu stiu ca cele mai mari probleme cu detinatorii de site-uri noi sunt acelea care tin de continut si desele schimbari de cerinte, ceea ce face ca durata unui proiect sa fie mai mare decat in contract sau in care sa apara tensiuni intre parti.

Doar ca o problema si mai mare tine de obiceiuri. Am vazut persoane care gestionau un site wordpress cu un editor vechi de text, iar pusi in fata unui site personal nu stiau sa mute o imagine in continut de la aliniere dreapta la aliniere stanga. Sau nu stiau cum se seteaza un text cu h1, h2, h3, … pentru ca pe vechiul site foloseau doar bolduire de text.

Insa cel mai nefericit caz a fost al unui detinator a doua domenii web, pe care vindea aceleasi produse, un domeniu fiind folosit initial pentru redirectionare pe cel de-al doilea. In urma analizei cu acesta, i-am propus sa folosim domeniul inactiv si sa asezam un site modern, responsive, indexat SEO, dispus pe o platforma CMS cu modul de e-commerce. Zis si facut. Site-ul nu numai ca s-a optimizat rapid, nu numai ca aducea servicii noi proprietarului in ceea ce priveste feedback-ul, nu numai ca gestiona stocurile de produse si trimitea rapoarte de trafici prin Analytics, dar arata si bine si era usor de folosit.

Pana cand au intrat in ecuatie obiceiurile. Site-ul bineinteles ca nu arata ca cel vechi, nu se administra doar din cpanel, … insa aceste lucruri au inceput sa il sacaie pe proprietar: nu era obisnuit cu panoul admin, nu stia sa caute rapoartele, numarul mare de update-uri i se pareau o corvoada, iar despre lucrurl cu stocurile nu mai vorbesc.

Asa ca a sters site-ul nou si a incarcat o clona a site-ului vechi. Acum are doua site-uri vechi, neoptimizate, neresponsive, care nu au nimic de a face cu ideea de comert electronic, insa omul este fericit. Back to the future! 🙂

Astfel ca am primit o lectie noua: nu conteaza cat de eficient este produsul tau, cat de multe poate sa faca, daca utilizatorul este incompatibil cu acesta nu incerca sa i-l vinzi! Este doar pierdere de vreme. Da-i ceea ce isi doreste si vei avea un client multumit.