Ies într-o zi afară din birou și începe să plouă. Dincolo de gard, pe pista de lângă trotuar, doi tineri se opresc, se dau jos de pe bicicletă, unul dintre ei scoate telefonul și, uitându-se probabil la o aplicație meteo, începe să se lamenteze:
– Băi, dar nu se poate, în puii mei, sunt doar 1% șanse de ploaie. Nu are cum să plouă…
Și totuși natura nu ținea cont de ce prognoza acea aplicație și afară ploua. Și ploua bine.
Mi-am adus aminte de acest lucru pentru că aud tot felul de „experți” în SEO care vând iluzii, unele destul de scumpe, despre cum un anume site poate să fie adus pe prima poziție, chiar și atunci când se află deja pe … prima poziție. Fără să facă măcar un studiu minimal, ies la pescuit de clienți, doar – doar va pica vreun pește în plasă.
Așa cum am primit, spre exemplu, un telefon acum o săptămână. Un domn îmi vorbea în ritm alert, ceva de genul (reproduc din memorie):
– Salut, Andrei. Te-am sunat pentru că am vorbit deja cu doamna care are salonul și îți propun un produs foarte bun care să înlocuiască „veștejitul” ăla de site pe care îl aveți acum…
– Stai, de ce e „veștejit”, întreb, cu gândul că e făcut de mine și e totuși bine optimizat pe Google Search.
– Păi n-ai văzut că e WordPress? Să fim serioși, WordPress? Și apoi ai văzut ce note are pe GTMatrix? E jale…
– … Așa, continui eu pentru că eram curios să văd ce oferă.
– Am un pachet care conține un site și un program sofisticat de formulare de rezervare. Noi îl implementăm pe domeniul vostru, iar tot ce trebuie să faceți voi este să scoateți niște „bănuți” pentru acest serviciu.
– Câți, întreb eu, curios?
– Cam 3.800 de euro, dar s-ar putea să mai fie ceva în plus, vedem la final.
– Bine, mă gândesc și te sun.
Evident că n-am mai sunat, din două motive: oamenii care au site-ul nu au nevoie de programare complicate de programări pentru că nu lucrează astfel, iar un formular de rezervare nu costă în niciun caz 3.800 de euro.
Asta este realitatea, apropo de cazul cu ploaia. Dar să revin la SEO, la realități și iluziile scumpe.
O căutare pe Google pentru termenul „pizza timisoara” va produce un rezultat, după anunțurile plătite și Google Business, ca cel din imaginea de mai jos:
Pe locul 1. Pizza Celentano, pe 2. Pizza Magic, pe 3. Pizza Napoleon, pe 4. Pizza Royal, iar pe 5. (tripadvisor nu se pune, nefiind pizzerie) Pizza Casa Thalia.
Așa arată realitatea Google, cel mai folosit de departe motor de căutare din România și probabil din lume.
Dacă GTMatrix ar fi cel mai important, iluzie vândută de „pescarii” care vă sună să vă vândă serviciile lor, clasamentul ar fi trebuit să fie altul:
Pe locul 1. Pizza Casa Thalia (în căutare pe 5), pe 2. Pizza Royal (în căutare pe 4), pe 3. Pizza Celentano (în căutare pe locul 1), pe 4. Pizza Magic (în căutare pe 2), iar pe ultimul loc, 5. Pizza Napoleon (în căutare pe 3).
Iar dacă am lua în considerație platforma folosită în cele 5 cazuri, tot Casa Thalia ar trebui să fie pe primul loc, deși acum este pe 5, deoarece nu folosește platforma WordPress precum celelalte patru, ci Gomag.
Și totuși plouă, ca să amintesc de întâmplarea cu cei doi bicicliști, sens în care părerea „pescarilor” care vând iluzii nu mai are nicio valoare.
Realitatea este că poziția în căutări este determinată de un algoritm propriu al celor de la Google, pe care îl bănuim, despre care știm că este dinamic și că introduce parametri noi în calcul, cum ar fi cum se vede pe telefoanele mobile un anumit site, în funcție de evoluția tehnologiei.
Dar rămâne fidel relevanței căutărilor pentru că fără această acuratețe, utilizatorii ar migra rapid către alte motoare de căutare mai bune. Ceea ce, deocamdată, nu este cazul.
Foto: Freepik